UiBhjelps åpne kunnskaps­kort

KI 2842 Hva er Adobe Acrobat

(oppdatert )
Acrobat Reader er et gratis program for å åpne (lese og skrive ut) PDF-dokumenter. Adobe Acrobat Pro er et program som må kjøpes, som bl.a. brukes til å lage og redigere PDF-dokumeter.
Acrobat Reader
Hvis du bare trenger å åpne PDF-dokumenter for å lese, navigere i dem og ev. skrive dem ut, holder det med Acrobat Reader.

Dette programmet er gratis. Det kan installeres fra Software Center på UiB-PC, fra Managed Software Center på UiB Mac og fra Microsoft Store, Apple Store og flere andre steder.
Adobe Acrobat Pro
Hvis du skal drive med avansert redigering og produksjon av PDF, vil du trenge Adobe Acrobat Pro. Dette programmet må det kjøpes en lisens/abonnement på for ett år om gangen, på samme måte som de andre Adobe-programmene i Creative Cloud. (Se KI 0956 Hvilke lisenser finnes i Adobe Creative Cloud? for mer informasjon.) Eller det kan (enn så lenge) kjøpes en tre-årig lisens ("Acrobat Pro 2024 for teams"). Prisen for sistnevnte er for tre år, så den er klart billigst om man kun trenger Acrobat Pro.

Det finnes ikke "engangs"- eller "eie"-lisens på Acrobat Pro, den muligheten forsvant i 2024.
Andre programmer for å håndtere PDF-dokumenter
For oppretting og enklere håndtering av PDF-dokumenter er det ikke sikkert du trenger Acrobat Pro. Det kan være nok med et enkelt og gratis program. De fleste programmer kan lagre filer direkte i PDF-format, enten med lagrings- eller utskriftsfunksjon. Hvis du skal slå sammen eller dele opp PDF-dokumenter, rotere sider osv., kan bl.a. PDFsam (PDF Split and Merge) brukes.